Den där helgen i juli

0kommentarer

Jag ställer undan dansskorna, kanske får de vänta på en juldagsdans, kanske inte. Det är något speciellt som händer i allas hjärtan den där helgen i juli. Hemlängtan, efter dyra drinkar och vänner från förr. De flesta hemvändare återvänder nu till sitt, själv blir jag kvar. Kvar i något jag egentligen lämnat för längesen. Jag blir kvar en månad, lite drygt. För arbete och lite studier. Och myggbett förstås. Jag hade visst glömt bort att nästan alla mina vänner flugit ur sina bon. Det är inte längre samma sak.
 
Det är med ont i hjärta som jag vinkar av honom på uppfarten. Tårarna sprutar mest. För att det gör ont. För det ska göra ont när vår första gemensamma semester är slut. När vi suttit i Skodan genom tiotals mil och han sedan fortsätter hem utan mig. När vi stannat för att handla polkagrisar i Gränna. När vi firat min födelsedag för första gången tillsammans. När vi besökt Mellbystrand, Helsingør, Ullared, Varberg och Partille. När vi åkt till Dalarna och bott i världens finaste Mimosa-stuga. När vi härmat dalmål och tittat på moraknivar och dalahästar. När vi badat i Siljan och alltid bottnat. När vi äntligen hamnat i Sveg. När vi stannat i fina Östersund, för att vi båda suktade efter Jämtland. När vi åkt upp till norr och hatat mygg. När allt det där är över, då fattas han mig. Då gör det ont. När jag trillar ihop i hans famn när han egentligen borde åkt för längesen. När jag inte kan andas för att tre veckor och fem dagar känns som en evighet. För att 70 mil är för långt att pendla. För att jag älskar honom. För att jag älskar vår egna lilla familj.
 
Kärlek, Tanja

Kommentera

Publiceras ej