Långnavigering

1kommentarer

Igår den 30 maj begav jag mig tillsammans med min klasskompis Frida och vår lärare Johan mot norr. Efter timmar av planering, x antal telefonsamtal ner till Flight Planning Center och fulla av förväntan satte vi oss i planet och jag tog upp checklistan. Vi var 26 minuter sena, men 11.34 lyfte vi från Arvidsjaur och påbörjade en närmare 10 timmar lång resa. I famnen hade jag min karta där vi ritat ut rutten, studsade på Vidsel och fortsatte uppåt i Sverige. Efter ungefär en timme och trettio minuter stannade vi på 6623N02338E och cirkulerade en stund, inte vilken punkt som helst. Övertorneå. Min hemort. Min stora lilla dröm att få flyga över hembyn förverkligades. Runt om i samhället stannade människor upp, kompisar, släktingar, bekanta och grannar och tittade upp mot himlen, och utanför mitt hem stod familjen samlad och vinkade till mig. Hela jag var ett enda lyckorus. Mamma fick "världens bästa morsdagspresent" och pappa var stolt över sin lilltjej. För första gången såg de mig flyga och det på hemmaplan!

Efter Övertorneå styrde vi kosan mot Gällivare där jag skulle studsa och fortsätta upp till Kiruna. I Kiruna stannade vi för att tanka, äta och byta pilot. Läste ett och annat gullesms hemifrån, TACK allihop! Efter Kiruna tog Frida oss genom Lapporten och vidare till Sveriges högsta berg, Kebnekaise. Oj så mäktigt! Jag satt där i baksätet och kunde bara få fram enstaka ljud. Så mäktigt, så oerhört mäktigt. Kameran i högsta hugg och ett par hundra bilder senare styrde vi vidare hemåt. Vi landade i Arvidsjaur 21.37, och två väldigt trötta men ack så lyckliga tjejer gjorde i ordning det sista innan hemfärd. Tack Frida för en underbar söndag!

Vilken upplevelse säger jag bara. En utav det absolut bästa dagarna i hela mitt liv, utan tvekan! Att på en och samma dag uppfylla 3 drömmar är gode bra jobbat. Detta kan jag leva på länge! Flygteorin må tyckas vara tung ibland men det är dagar som dessa som får en att verkligen bli än mer motiverad. Utbildningen är verkligen den bästa, jag har verkligen hittat rätt och jag är nog lyckligast i hela världen!



Foto @Linnea Pekkala


Svenska fjällvärlden


Kebnekaise

1 kommentarer

Deey

06 Jun 2010 16:00

Gud så härligt! Fan va kul att du får leva ut dina drömmar! Go girl!! :D

Kommentera

Publiceras ej